Een rondje langs websites van verschillende bedrijven laat al gauw zien dat bloggen helemaal van deze tijd is. Er word geroepen dat het een goede methode is om nieuwe bezoekers op je website te krijgen en om klanten te vinden. Bovendien is bloggen gratis. Nou ja, het kost natuurlijk wel tijd en inzet. Tegenover de lage kosten van bloggen staat dat de conversie niet altijd direct te meten is. Met andere woorden: het levert vaak niet direct cash op. Toch is het een belangrijke tool voor de lange termijn zichtbaarheid van je bedrijf en zeker de moeite waard. In dit artikel daarom 4 goede redenen om (zakelijk) te bloggen:

 

# 1 Jij bent de expert

Als geen ander ken je het probleem van je klanten en weet je hoe je deze moet oplossen. Door te bloggen over je vakgebied laat je zien hoeveel kennis je in huis hebt (zonder alle oplossingen gratis weg te geven) en kun je mensen inspireren. Laat zien waar je verstand van hebt en geef klanten een extra reden om te geloven in jouw dienst of product.

 

# 2 Je verbetert de online zichtbaarheid van je website

Wanneer je gevonden wil worden op het internet is Google je beste vriend. Door regelmatig nieuwe tekst op je website te plaatsen, komt Google de pagina’s steeds opnieuw indexeren. Met het steeds veranderende algoritme van Google, weet niemand precies wat het belangrijkste is om gevonden te worden. Wel is het zeker dat regelmatig geplaatste nieuwe en relevante teksten op je website bijdragen aan de vindbaarheid van je website. Daarnaast zijn er op deze manier ook steeds meer teksten op je website te vinden die voor een bezoeker interessant kunnen zijn. Blog over onderwerpen waar je doelgroep naar op zoek kan zijn en de kans wordt steeds groter dat zij je zullen vinden via een zoekmachine.

 

# 3 Extra content om te delen via social media

Het kan soms knap lastig zijn om goede, interessante en leuke dingen te vinden om te delen via social media. Wanneer je alleen maar links naar je producten deelt kunnen mensen de reclame al snel zat zijn. Origineel blijven en informatie delen zonder daar iets voor terug te verwachten maakt veel meer indruk. Het laat zien dat je weet waar je over praat en dat je graag mensen helpt met kennis en advies. Of dat nu diepgaande bedrijfsanalyses zijn of tips over trendy woonaccessoires maakt niet uit, als het maar past bij je bedrijf. Je blogs geven je de kans om meer gratis content te delen met je volgers op Facebook, Twitter en andere social media kanalen. Je zet je bedrijf daarmee op een positieve manier op de kaart en mensen zullen eerder aan je terug denken wanneer er iets is waar jouw bedrijf mogelijk mee kan helpen.

 

# 4 Kennis en passie delen is leuk!

Of je nu een eenmanszaak hebt of een bedrijf met veel personeel, ieder bedrijf heeft mensen met kennis en passie voor hun vak. En waar je hart vol van is, stroomt je mond van over toch? Kennis delen is leuk en het zorgt er voor dat we met elkaar steeds meer leren en ontwikkelen. Doen dus!

 

Dit artikel is oorspronkelijk geschreven als column voor Ondernemerskrant Zeewolde